Bir süredir bu konuda bir blog yazmayı düşünüyordum ancak Do You Matter? How Great Design Will People Love Your Company (Nasıl Mükemmel Tasarım İnsanların Şirketinizi Sevmesine Yol Açar?) kitabını okuduktan sonra yazmaya karar verdim. Yazının devamına geçmeden önce Bay Brunner, Emery & Hall ortaya mükemmel bir kitap çıkarmışlar ve neredeyse her bir müşterime bu kitabın bir kopyasını hediye etmeyi düşünüyorum. Ancak bu kitabın ortaya bu denli güzel bir iş çıkarmış olmasının sebeplerinden birisi ve bu makalenin konusu da tasarımın bir ürün üzerinde işlevsel olabilmesini sağlamak için nasıl kullanılması gerektiği konusunu açıklamaktır.
Sizin de tahmin edeceÄŸiniz üzere kitapta sürekli referans gösterilen en büyük iki firma Apple ve Nike ve bunun için de geçerli sebepleri var. Ben de bu makalede piyasanan en popüler iki oyun konsolu Nintendo Wii ve Microsoft Xbox 360‘yı aynı konu dahilinde inceleyeceÄŸim.
Nintendo Wii
Hiç şüphesiz Nintendo bu tarz konsolların yaratıcısı konumunda. Güçlü iÅŸlemcilere, yüksek çözünürlüklü grafiklere ya da yeni nesil depolama alanlarına odaklanmamayı tercih etti. Kim olduÄŸunuz ve kaç yaşında olduÄŸunuz önemli deÄŸil. Ne zaman “Wii” sözcüğünü duysanız, onun size yaÅŸattığı deneyimini düşünmeye baÅŸlayacaksınızdır. Golf kulüplerinde dolaÅŸmak, bowling topunu fırlatmak gibi herkesin azıcık bir açıklama ile yapabilecekleri eÄŸlenceli ÅŸeyleri mükemmel bir arayüz ile kullanıcılarına sunmayı baÅŸarmış durumda. Bir zamanlar diÄŸer firmaların oyun konsollarının kalitesi ile başı dertte olan bir firmanın ürünü ÅŸimdi piyasadaki en çok talep gören uygulamaların başında geliyor ve bunu, yüksek performanslı ve keskin grafiklere sahip oyunlar olmadan baÅŸarıyor.
XBOX 360 (Aslında XBOX Live)
Çevrimiçi oyunları oynamak mümkün olduğundan beri bu oyunları oynuyorum ve bana bu deneyimi Xbox Live gibi yaşatan başka hiçbir ürüne rastlamadım. İlk bakışta bir oyunu İnternet üzerinden oynayabilmek için aylık bir ücret ödemek, özellikle PlayStation 3 ve bilgisayarlar üzerinde ücretsizken, saçma gelse de bir kere bu servisi kullanmaya başladığınızda ödediğiniz ücrete değdiğini anlıyorsunuz.
Microsoft tüm oyunlar üzerinde birbirleri ile tutarlı bir deneyim yaratma konusunda ortaya oldukça baÅŸarılı bir iÅŸ çıkardı. Oyuncu bölgeleri, “edinimler”, arkadaÅŸ listeleri, oyuncu skorları, tutarlı oyun davet sistemi, sohbet ve mesajlaÅŸma sistemi, “oyuncu profilinizi” içeren ve PC üzerinden eriÅŸilebilen mesaj tahtası sistemi ve en önemlisi tüm bunların güzel bir biçimde çalışması. Wii kullanarak birisine baÄŸlanmayı deneyin ve ne demek istediÄŸimi anlayacaksınız. ArkadaÅŸ kodu kabusunun anlamı genellikle oyun oynamaktansa birisini bulmak için çok daha fazla zaman harcayacağınız anlamına geliyor.
Bu, bir komünite oluÅŸturmak için deneyimi nasıl iyileÅŸtireceÄŸini bilen bir ÅŸirket. Xbox sadece oyun oynayan bir makineden çok daha fazlası. Xbox, çevrimiçi oyuncu profilinize, çevrimiçi varoluÅŸunuza bir kapı niteliÄŸinde. Komünite, Microsoft’un lehine çalışıyor zira her ne kadar en çok satan ikinci oyun konsolu olsa da, konsol başına en çok oyun satılan oyun konsolu olma özelliÄŸini koruyor. Zaman geçtikçe geliÅŸtirdiÄŸiniz çevrimiçi kimliÄŸinizi nasıl bırakabilirsiniz? Xbox’u düşündüğünüzde mükemmel çevrimiçi oyun aklınıza geliyor.
Önemli Olanı Bulmak
Mükemmel bir tasarımcı olmak, etkileyici ve güzel bir ürün ortaya çıkarmaktan çok daha öte bir şeydir. Mükemmel bir tasarımcı olmak, bir şirket ya da ürünün son kullanıcı ile arasında olan deneyimi arttıracak görsel bir iletişim oluşturabilmekten geçer. Her ne kadar tasarıma yatırım yapan pek çok şirket bulunsa da, onlardan sadece birkaçı bu seviyeye gelebilmiştir. Tasarımcılar olarak, hedeflememiz gereken şeyin bu olması gerektiğini düşünüyorum.
Sizin oyun konsollarına dair görüşleriniz neler? Konsolun size yaşattığı deneyim mi yoksa oyunların kalitesi mi sizler için önemli? Tercih ettiğiniz oyun konsolu hangisi? Yorumlarınızla paylaşın.
- Kaynak: Positive Space Blog